Å stå på snøbrett har etter hvert blitt like vanlig og populært som å stå slalåm. Kanskje ikke så merkelig at dette først og fremst appellerer til de yngre gruppene ettersom det å stå på snøbrett krever andre og mer fysiske ferdigheter i tillegg til en god porsjon guts, kombinert med både styrke, balanse og koordinasjon. Det gjør naturligvis slalåm også, men ikke i samme grad. Med mindre man sikler etter de riktig krevende bakkene.

Riktig utstyr er viktig

Sporten er inndelt i en rekke forskjellige grener og det konkurreres i ulike stiler på ulike brett. Snøbrettet har sin stamfar i surfebrettene, som ble laget for å kunne surfe på de store bølgene, først og fremst på den amerikanske vestkysten og på Hawaii, men snøbrett er betydelig mindre enn disse. Og som i alle sportsnowboarder-690779_960_720er som inkluderer bruk av utstyr, så har det vært en rivende utvikling med hensyn til å fornye og å forbedre. Det er ikke bare brettene som utvikles. Til snowboard benyttes nemlig egne støvler, som igjen fordrer egne bindinger. Utviklingen har skjedd parallelt med at sporten har blitt mer og mer utbredt. Det sier seg selv at øket utbredelse gir et større kommersielt grunnlag, og derfor også større vilje til å satse på å videreutvikle utstyret. At sporten har blitt sterkt kommersialiser de siste par tiårene er det neppe tvil om, men det gjelder jo de fleste brede sporter.

Sterke kommersielle krefter

I dag er den en beinhard konkurranse mellom de store utstyrsleverandørene som kapper om snowboardernes gunst. Det gir seg også utslag i at de dyktigste utøverne sponses med til dels meget store beløp for å bidra i leverandørenes markedsføring. Og det er ikke utstyrsleverandører som sponser dem. De er ofte også levede reklamefigurer for klesmerker, klokker, kosmetiske produkter og mye mer. Å være i verdenseliten i snowboard gir antakelig omtrent like gode betingelser som å være blant de beste i slalåm, tennis eller fotball.